Med tanke på att internet blivit en allt större del av ens vardag är det inte märkligt att försäkringsbranschen har digitaliserats. Samtliga försäkringsbolag har hemsidor, men hur pass digitala de är i övrigt skiljer sig ännu åt. Det beror på ett flertal faktorer men en av de starkare anledningarna till att vissa försäkringsbolag inte är fullt digitaliserade är för att många äldre inte har kapacitet att sköta sina försäkringsärenden på nätet.
Ett traditionellt försäkringsbolag
De allra första försäkringarna som kom till fungerade ungefär som banker. Försäkringstagaren avsatte en viss summa pengar för att åtnjuta en viss typ av försäkring. Samtidigt tog försäkringsbolagen en viss andel av summan i provision (för att bekosta löner till anställda och lokalhyror för försäkringsbolagets kontor). I mångt och mycket är det ett system som än idag är nästintill allenarådande, det vill säga, du som privatperson betalar både för försäkringen och en avgift (provisionen).
Fördelen är att du då ingår ett avtal som både du och försäkringsbolaget ska förhålla sig till. Bryter någon av parterna avtalet (som ska finnas i skriftlig form för din säkerhet) kan du vända dig till tingsrätten om det. Det blir då ett tvistemål. Om du skulle behöva använda dig av försäkringen måste du ofta betala en självkostnad, vilket så klart är en nackdel. Ingen vill ju betala extra ifall något olyckligt skulle ske.
En person som jämför hemförsäkring vinner mycket gentemot en person som inte gör det. Det finns helt klart pengar att spara om man gör ett adekvat val av försäkring.
Digitala hemförsäkringar (däribland Hedvig)
Digitala hemförsäkringar är helt digitala vilket innebär att du gör dina ärenden online. Det finns inga fysiska kontor du kan gå till för att träffa yrkeskunniga personer. Det är en nackdel då många vill ha en person de har träffat i verkligheten att förlita sig på.
Fördelen är att sådana här verksamheter är miljövänliga då inga kontor behöver hyras eller byggas då de som jobbar för försäkringsbolag av den här typen kan lika gärna jobba hemifrån.
Hedvig är ett försäkringsbolag som vill vara progressivt och modernt, med patos i sina argument till kunderna. Det talas om att överskott går till välgörenhet, att pengar öronmärks för enbart försäkringar och att alla dokument finns samlade på en och samma digitala plats.
Det må vara fina tankar, men det är upp till bevis för att digitala hemförsäkringar ska anses som bättre än de traditionella. Ytterligare en nackdel är att dessa aktörer inte har samma branscherfarenhet (på pappret) som de mer traditionella försäkringsbolagen har. De anställda har helt enkelt inte samma långa erfarenhet och har därför inte handlagt lika många ärenden som de anställda vid traditionella försäkringsbolag.