Nu till ett litet historiskt inslag. Hur länge har vi haft tillgång till bilen och hur fort gick de första bilarna egentligen? Visste ni att en av de längre första bilturerna utfördes av en kvinna? I det här inlägget ska vi redogöra för bilens historia och ge er en tillbaka blick. Dagens bilar ser ganska annorlunda ut gentemot den motordrivna droska som först var det som idag kallas för bil.
Det som skedde var att man ersatte dragarna, det vill säga hästarna med en ångdriven motor. Bilens stora genombrott kom på 1900-talet, men bilen fanns faktiskt redan på 1800-talet. Så låt oss kort redogöra för en bit av den första utvecklingen av bilen. Hur den från att ha varit väldigt exklusiv företeelse blir var mans egendom. Mellan 1900-1908 så var det faktiskt bara väldigt rika personer som hade tillgång till bil, det var en extrem lyx att kunna färdas i ett fordon som bilen.
Undvik att betala onödigt mycket för bilförsäkringen
På Compricer.se kan du enkelt jämföra bilförsäkring och hitta den bästa och billigaste bilförsäkringen.
Ångdrivna motorer och droska
Länge var det så att om man ville färdas och resa så var det häst och vagn som gällde när det kom till att transportera sig en sträcka. Det gick ganska långsamt men så småningom kom man dit man skulle. Arvet efter hästdroskan finns ju fortfarande kvar som beteckning för hur ”stark” bilens kapacitet är med så kallade ”hästakrafter” i motorn.
Det var 1769 som en fransman på uppdrag av militären i Frankrike konstruerade en självgående vagn driven med ångmotorer. Vagnen gick i 4km/h och var tvungen att stanna varje kvart för att kyla ner motorerna. Senare vid årskiftet 1799-1800 så skapades liknande vagnar för persontrafik av en engelsman. Premiärturen gjordes med 8 personer på julafton samma år. Det kom att konstrueras flera vagnar under kommande år både i Frankrike och England.
Förbränningsmotor med bensin eller gas
Det var belgaren Etiénne Lenoir som 1862 skapade den första bilen med förbränningsmotor, 1865 kom den första bensindrivna motorn och då var det tysken Marcus Siegfried som exprimenterade fram den, men än så länge var det just väldigt exprimentellt. Det var först 1882 som tysken Carl Benz konstruerade tvåtaktsmotorn och även började producera vagnar av samma typ som kunde säljas. Då drevs motorerna av gas.
I slutet av 1885 så hade Carl Benz skapat en tvåtaktsmotor med 0,85 hästkrafter och en bil med 3 hjul. Och den första person som gjorde en längre tur med bilen var Carl Benz hustru, Bertha Benz som körde den trehjuliga bilen. Hur långt den turen gick förtäljer inte historien. På varsitt håll och oberoende av varandra så konstruerades bensindrivna bilar både av Carl Benz och av Gottlieb Daimler. Daimlers fordon utgick från hästdroskans form och hade en motor placerad mitt i vagnen samt en styranordning som från framsätet gick genom golvet till framaxeln. Detta var dock fordon som krävde enormt underhåll och de var inte riktigt tillförlitliga.
T-forden revolutionerar
Det var först amerikanen Henry Ford som med masstillverkningen och löpande bandet gjorde T-forden till var mans egendom. Och det var 1908. T-forden såldes i hela 22 miljoner exemplar. Och helt plötsligt revolutionerade bilen möjligheten att transporteras.
Då T-forden producerades enligt löpande band principen så lämnade en ford bandet var 24:e sekund, det resulterade i att priset på bilen kundes sänkas rejält och att fler personer fick tillgång till att kunna köpa en bil.