För att undvika problem och onödiga straffavgifter, behöver du en försäkring till din A-traktor samma dag som du officiellt tar över ägandeskapet för den. Annars får du betala avgift till Trafikförsäkringsföreningen under de dagar din traktor står som oförsäkrad – detta är mycket dyrare än en vanlig försäkring. I dagens digitala värld finns det egentligen inget argument att vänta. Skaffa försäkring online – det tar bara några minuter så fort du valt ut en försäkring.
Är det så att du ännu inte har hittat en bra försäkring för dina behov, är det enklaste sättet att jämföra olika försäkringsbolag, till exempel genom en jämförelsesajt, och sedan ansöka direkt på jämförelsesajten.
Innehållsförteckning
Välj rätt försäkring för din A-traktor
Om du någon gång köpt försäkring till din vanliga bil, är processen och de olika valmöjligheterna ganska lika. Om du inte har koll på bil- eller traktorförsäkringar eller är i behov av en uppdatering finns det i grunden tre olika val:
- Trafikförsäkring
- Halvförsäkring
- Helförsäkring
Du måste teckna någon av dessa försäkringstyper. Enda sättet att undvika försäkring är att ställa av fordonet, vilket innebär att du inte får köra det alls. Om du äger en A-traktor, inte skaffar försäkring och inte ställer av den, behöver du betala trafikförsäkringsavgift till Trafikförsäkringsföreningen för varje dag som traktorn är oförsäkrad. I längden blir detta väldigt dyrt. Se därför till att teckna en försäkring från dag ett.
Trafikförsäkring på A-traktor – billigaste alternativet
För dig som föredrar det billigaste försäkringsalternativet för traktorn, är trafikförsäkring ett lämpligt val. Det är minimikravet för att få köra A-traktorn, även om det så bara är hemma på gården.
Med trafikförsäkring får du ett grundskydd. Du får ersättning om du och eventuella passagerare blir skadade i en trafikolycka. Om du kör på nåt, till exempel ett staket eller en lyktstolpe, täcker trafikförsäkringen generellt skadorna du åstadkommit. Så klart spelar det också in om du anses ha kört väldigt vårdslöst eller har kört påverkad på något sätt. Notera att du inte har rätt till ersättning om traktorn skulle bli stulen eller skadad när du tecknar en trafikförsäkring.
Halvförsäkring – ersättning för skador
Största skillnaden mellan trafik- och halvförsäkring är att halvförsäkring ersätter vissa skador på din A-traktor, till exempel brand- och glasskador. Detta inkluderar också bilbärgning och hemtransport om du efter skador på bilen är fast ute på vägen. Alla skydd från trafikförsäkring ingår också här.
Helförsäkring – bästa men dyraste skyddet
Utöver skydden som ingår i trafik- och halvförsäkring, får du med helförsäkring också ersättning för så kallad vagnskada som kan inträffa vid olyckor eller skadegörelse. På vagnskadeförsäkringen har man oftast möjlighet att välja sin egen självrisk, vilket påverkar priset.
Vad försäkring till A-traktor kostar
Kostnaden för en försäkring till A-traktor variera. Utöver de tre försäkringstyperna trafik-, halv- och helförsäkring finns det i bland möjligt att modifiera och/eller lägga till specifika skydd – helt enkelt pussla ihop din egen försäkring. Det är lite krångligare och kan i många fall bli dyrare, men kan absolut vara ett alternativ.
Några av de aspekter som spelar in vid köp av försäkring till din A-traktor är följande:
- Försäkringsbolag – Olika bilmärken kan skilja mycket mellan de olika försäkringsbolagen.
- Värde på A-traktorn
- Självrisk – Du kan välja en högre självrisk och sänka månadskostnaden.
- Hemort – Vart du bor har en stor påverkan på priset.
- Parkering – Står bilen på gatan eller i låst garage? Detta avgör priset mycket.
- Val av försäkring
Försäkringsbolag som erbjuder traktorförsäkring
- Länsförsäkringar (prisvärd försäkring enligt oss)
- Dina Försäkringar
- Folksam
- If
Men vilket försäkringsbolag är bäst då?
Man vill ju självklart ha en billig försäkring, men samtidigt ska ska det fungera bra den dagen olyckan är framme och du kanske har råkat krocka din A-traktor. Sajten Konsumenternas.se gör oberoende bedömningar av Sveriges försäkringsbolag och enligt dom är Folksam, Trygg-Hansa och Gjensidige de bästa försäkringsbolagen i kategorin ”bästa bilförsäkringen”.
Topp 11 bästa försäkringarna enligt Konsumenteras.se
Här nedanför hittar du dom bästa försäkringsbolagen enligt Konsumenternas.se.
Försäkringsbolag | Poäng |
---|---|
Folksam | 4,7/5 |
Trygg-Hansa | 4,7/5 |
Gjensidige | 4,6/5 |
IF | 4,6/5 |
Swedbank | 4,6/5 |
WaterCircles | 4,6/5 |
Paydrive | 4,5/5 |
ICA Försäkring | 4,4/5 |
Volvia | 4,3/5 |
Dina försäkringar | 4,2/5 |
Länsförsäkringar | 4,2/5 |
A-traktor och mopedbilsförsäkring – skillnader
För att krångla till begreppen ytterligare finns det även mopedbilsförsäkring. Mopedbilar är till skillnad från EPA och A-traktor inte ombyggda från vanliga bilar. De får gå upp till 45 km/h och har lite andra regler i jämförelse med A-traktor och EPA. När det gäller försäkringar är dock kraven nästintill desamma. För att få köra med mopedbil ute i trafik måste du minst ha en trafikförsäkring – annars får du betala dyra avgifter och riskera stora problem om du skulle råka ut för en olycka. Enda sättet att slippa köpa försäkring är att ställa av fordonet – precis som med vanliga bilar och A-traktorer.
Är försäkringar till EPA och A-traktor dyra?
Försäkringspremien för alla typer av fordon baseras på en algoritm som kan variera något från försäkringsbolag till försäkringsbolag. Men gemensamt för alla dessa algoritmer är en parameter som alltid räknas in, är hur många olyckor som registrerats till specifika fordonstyper. Det vill säga, om det är en tydlig skillnad i antal olyckor mellan bilar och motorcyklar, kommer det reflekteras i försäkringskostnader.
Eftersom antalet olyckor har ökat med EPA och A-traktor de senaste åren, är det bara en tidsfråga innan försäkringsbolagen tar åtgärder och höjer standardpremierna. Detta är inte något som du på ett personligt plan kan påverka. Men du kan se till att ditt eget rykte och säkerhetstänk är optimalt. Har du en bakgrund med varken olyckor eller trafikförseelser kommer du i princip alltid få bättre villkor för dina försäkringar.
A-traktorer blir allt mer populära
Det är nog få som har missat att EPAn och A-traktorn fått sig en rejäl återfödelse de senaste åren. Det kan man dels se i ökningen av antalet A-traktorer och mopedbilar som finns i trafik i dag. Men det är också en högst kulturell företeelse som påverkar och syns i hela samhället på ett eller annat sätt.
A-traktor, EPA och mopedbil är ett tecken för frihet hos unga. Plötsligt kan till och med de mest avlägset huserade tonåringarna få möjlighet att resa fritt och möta upp med vänner. Det finns dock många saker att ta hänsyn till när du ska köpa och köra A-traktor. Den tekniska biten kring körningen har du förhoppningsvis lärt dig innan du fick AM-körkortet. Men det praktiska och administrativa kring försäkringar och regler kan i bland kännas lite krångligare. Här får du den information som behövs för att kunna köra lagligt och tryggt på vägen – utan risk för avgifter, böter eller ännu tuffare straff.
Vilka A-traktorer är populärast?
Statistiken för ombyggda EPA och A-traktorer är tydlig med vad som gäller. Volvo är och har länge varit det mest populära märket. När det gäller andra, tredje och fjärdeplatsen varierar det dock lite år för år. BMW och Audi växer ganska bra och är nu bland de topp 10 mest populära bilarna bland A-traktorer. Andra populära bilmärken är Nissan, Suzuki, Scania, Ford och Mercedes Benz.
Vad räknas som EPA- och A-traktor?
EPA-traktor och A-traktor är på många sätt väldigt lika. EPA var namnet som tidigare användes när man registrerade en bil som byggt som till traktor. 1975 byttes EPA-traktor om till A-traktor med några justeringar i regelverken. Trots att inga fordon alltså har kunnat registreras som EPA på nära 50 år, lever ordet kvar. När du hör ordet EPA, är det med andra ord nästan garanterat A-traktor som menas i ren teknisk bemärkelse (om inte fordonet registrerades innan 1975).
Den största skillnaden mellan EPA- och A-traktor är att EPA-traktorn inte behövde ha en konstruktiv maxhastighet på 30 km/h. Konstruktiv hastighet innebär att fordonet är byggt för att inte kunna köra snabbare än den tillåtna hastigheten.
EPA hade och har fortfarande samma hastighetsbegränsning på 30 km/h, men får alltså teoretiskt klara av att köra snabbare. A-traktor behöver ha en konstruktiv hastighet på max 30 km/h och man kan få böter och andra strängare straff om de visar sig att fordonet kan åka snabbare – även om du inte själv kört så fort.
En annan skillnad är att de gamla EPA-traktorerna måste besiktas varje år, medan de nya A-traktorerna bara behöver besiktas vartannat år.
Vanliga frågor om försäkring till A-traktor
Om du har AM-körkort eller traktorkort måste du vara minst 15 år, vilket innebär att du också är straffmyndig. Det betyder att du i de flesta fall själv straffas om du till exempel kör vårdslöst eller har trimmat din A-traktor. Dina föräldrar kan dock också straffas om de står som ägare av fordonet. Då spelar det ingen roll om föräldrarna är medvetna om att traktorn är trimmad, exempelvis.
En nybyggd A-traktor behöver registreringsbesiktas innan den får köras i trafik. Första kontrollbesiktningen efter det måste göras senast 4 år efter, därefter vartannat år. Har du en gammal EPA-traktor registrerad före 1975 behöver du besikta varje år.
Det får vara en person per säte i en A-traktor. Eftersom baksätet inte får nyttjas innebär det i princip alltid att endast en person får åka med i passagerarsätet fram.
Precis som med vanliga bilar behövs det minst en trafikförsäkring för att fordonet ska få köras. För mer omfattande skydd behöver du halvförsäkring eller helförsäkring.
Det är svårt att ge ett rakt svar på det eftersom det kan variera ganska mycket. Några faktorer som spelar in är: försäkringstyp (trafik-, halv- eller helförsäkring), val av försäkringsbolag, hemort, självrisk och vilken bilmodell du har på A-traktorn (priserna kan skilja sig väldigt mycket mellan bolagen).