Företagslån

4 tillfällen då du bör ta ett företagslån


De flesta företagare vill naturligtvis ha så lite lån som möjligt, samtidigt finns det tillfällen då du måste ta ett företagslån. Genom att ta rätt lån vid rätt tillfälle kan du hjälpa ditt företag att utvecklas.

Driva företag

Att driva företag handlar mycket om ekonomi. Det kostar att starta ett företag, hyra, kapitalbyggnader, maskiner, betala konsulter och löner. Som företagare är det viktigt att ha koll på ekonomin och gärna gå ett par kurser. De flesta företag har lån, det handlar bara om att ta rätt lån. För att lyckas kan du behöva ta ett fördelaktigt företagslån för att öka dina möjligheter till tillväxt och för att fortsätta driva din firma.

1# Starta företag

Det är många som behöver ta ett företagslån när de startar ett företag. Se det som en investering. Att driva företag är spännande och ger dig en möjlighet att både få ett stimulerande arbetsliv och tjäna mer pengar.

2# Nyinvestering

Alla företag behöver göra olika materiella investeringar – för vissa företag handlar det om lastbilar som kostar miljoner, för andra handlar det om datorprogram eller att köpa en lokal. Utan investeringar kommer du bara att stå stilla, eller än värre börja minska i omsättning.

3# Coronapandemin

Idag är det många företag som går på sina knän på grund av coronapandemin. Den kommer att ta slut och då är det viktigt att du räddat ditt livsverk. Innan du tar ett lån för att klara dig bör du analysera marknaden. Om ditt företag var på väg uppåt innan pandemin lamslog ekonomin och hela samhället, så kan ett lån vara klokt. Det finns också branscher som faktiskt växer under coronapandemin. Om du är i en sådan bransch kan det faktiskt vara läge att ta lån för att investera just nu.

4# Expandera verksamheten

Är det dags att expandera verksamheten? Då måste de flesta företagare ta lån. Att expandera en verksamhet, bygga ut eller starta en filial i en annan stad eller stadsdel är alltid en risk. En spännande och utmanade risk. För att lyckas som företagare måste du alltid se efter möjligheter att expandera verksamheten, vare sig det handlar om en ny filial eller att bygga ut köket i bageriet.